[Fakta Atau Palsu] Lelaki ini Makan Janin Bayi Manusia

10/08/2014 12:35:00 PG Unknown 0 Comments


Berikut adalah gambar seorang lelaki dari China memakan janin bayi telah lama berleluasa dalam internet. Tapi adakah betul atau sekadar khabar angin bagi isu sebegini? Dan apakah sebab untuk berbuat sedemikian?

Fakta: Gambar tersebut diambil sebagai sebahagian daripada persembahan yang bertajuk "Makan Manusia"/ "Eating People" pada 17 Oktober 2000 di Shanghai. Di persembahkan oleh artist bernama Zhu Yu (lelaki dalam gambar tersebut) 
Zhu Yu,


Lelaki yang berumur 30-an itu mengatakan bahawa beliau masak mayat bayi yang telah dicuri dari sekolah perubatan. Beliau mengaku bahawa daging mayat bayi tersebut tidak sedap malah telah muntah beberapa kali semasa makan. Namun, walaubagaimanapun, beliau terpaksa berbuat demikian "demi seni" (Makan Bayi) jstor.org

Terdapat banyak aduan diterima dari umum semasa persembahan Beijing Swings Documentary. Persoalan yang timbul, Mengapa manusia tidak boleh makan sesama manusia?


Zhu Yu mengatakan : "Saya dengan ini mengumumkan niat saya dan matlamat saya untuk makan orang sebagai bantahan terhadap idea moral manusia bahawa kita manusia tidak boleh makan orang"

Beliau turut memberi respon kepada orang ramai bahawa tiada agama yang membantah kanibalisma (cannibalism), begitu juga dengan tiada undang-undang menghalang manusia makan manusia.

Namun, di kalangan orang ramai harus sedar cerita mengenai sup Chinese Foetus adalah satu penipuan. Ia adalah sebagai salah satu bahagian daripada persembahan seni untuk protest cannibalism. answers.com

Chinese Makan bayi soup untuk sex adalah tidak benar dan di sebarkan dari khabar angin yang tidak betul.


Sumber :bbc.co.uk
snopes.com
Comment admin : 
So bagi saya lah, mungkin ada segelintir orang di China makan bayi manusia, dan ada yang tidak makan. Tapi gambar tersebut yang menunjukan protest untuk menyampaikan mesej dengan nilai moral yang kita ada, kita tidak patut makan sesama sendiri, walaupun bayi yang belum lahir. Tapi ada segelintir media memutar belit info dan memberi persepsi yang berlainan kepada pembaca terutama pengguna internet. Pelik kan? Tapi memang benar berlaku. 


Lihat video berikut :





0 ulasan:

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.