10 Rawatan Perubatan Pelik

10/21/2014 03:48:00 PTG Unknown 0 Comments

1.

Seorang lelaki memegang terrapin, yang sentuh diyakini dapat menyembuhkan penyakit sendi dan lain-lain penyakit tubuh, saat ia mempersiapkan untuk merawat wajah seorang penduduk kampung di wilayah Kandal, 20 km (12 batu) barat dari Phnom Penh, 24 Mei 2006. Kepercayaan dalam alam ghaib kuasa haiwan seperti penyu, lembu dan ular penyembuhan adalah satu fenomena yang agak biasa di Kemboja.

2.
Jiang Musheng, seorang penduduk berusia 66 tahun, makan katak pohon hidup di sebuah kampung di Shangrao, Jiangxi di wilayah timur China pada 21 Mei 2007 ( seperti dalam gambar ini). Jiang mengalami sakit perut yang kerap dan batuk 20 tahun yang lalu, sehingga seorang lelaki tua bernama Yang Dingcai menyarankan katak pokok sebagai ubat -Berita Beijing, Selasa.

3. 
Seorang pesakit menerima rawatan perubatan tradisional Cina untuk menyembuhkan spondylosis serviks di sebuah hospital di Hefei, wilayah Anhui 15 November, 2010. spondylosis serviks adalah keadaan di mana tulang belakang serviks diperbuat daripada vertebraes dan cakera merosot.

4. 
Penduduk kampung Kemboja mengumpul air kencing lembu yang dipercayai mempunyai kuasa penyembuhan di wilayah Kompot, kira-kira 100 km (62 batu) selatan ibu kota Kemboja Phnom Penh, pada 26 September, 2002. Dipercayai mempunyai kuasa penyembuhan ghaib dari haiwan seperti lembu, ular dan kura-kura adalah perkara biasa di Kemboja, di mana lebih dari satu per tiga penduduk hidup dengan kurang daripada $ 1 sehari dan hanya sedikit golongan yang mampu perolehi perubatan moden.

5. 



Seorang penduduk menerima rawatan tanduk bekam di belakangnya di jalan Nanning, Wilayah Autonomi Guangxi Zhuang 13 Julai 2008. Bekam adalah satu bentuk alternatif terapi sakit yang menjadi sebahagian daripada perubatan China selama lebih 2,500 tahun,- laporan dari media tempatan.

6.
Pelajar melakukan Getah Neti, teknik yoga purba, di bandar India utara Chandigarh, 21 Mei 2009. Banyak penduduk India percaya bahawa Getah Neti mengawal selesema biasa, batuk dan asma dan menyimpan saluran hidung bersih.

7.
Seorang wanita menerima rawatan perubatan tradisional Cina dengan kalajengking yang telah mati di wajahnya di sebuah hospital di Jinan, ibu wilayah Shandong di timur China Jun 12, 2006.

8.
Pada tahun 2001, sebuah hotel Hangzhou menjadi tuan rumah acara percuma untuk makan semut hidup, mengundang "pakar" dari ladang-ladang untuk menunjukkan makan semut kepada orang ramai. Mendakwa bahawa semut adalah kaya dengan protein, pemakanan semut dipercayai mempunyai kesan-kesan anti-penuaan.


9.
Pada 8 Ogos 2004, kira-kira 30 rakyat tua berkumpul di sebuah hotel di Guangzhou untuk berkongsi pengalaman mereka dalam minum air kencing 

Sejak itu, ia telah melaporkan bahawa menenggak seni ini sendiri boleh menyembuhkan penyakit seperti hipertiroid. Ditubuhkan di Hong Kong pada tahun 2008, China Urine Therapy Persatuan mendakwa telah mengumpulkan lebih dari 100.000 pengikut yang telah beralih kepada terapi air kencing, walaupun pakar-pakar perubatan menunjukkan bahawa amalan itu mungkin lebih berbahaya daripada yang berkesan.

10. 
Pengguna menikmati terapi lumpur di rumah penjagaan di Anshan, Liaoning wilayah timur China 21 Ogos, 2006. lumpur mineral dipercayai dapat mengurangkan rasa sakit artritis reumatoid, sequela traumatisms dan periferal penyakit sistem saraf.


Sumber : totallycoolpix.com
               shanghaiist.com

0 ulasan:

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.