10 Makanan Exotic Sampai Nak Muntah !!

10/23/2014 03:16:00 PTG Unknown 0 Comments

Lazada Malaysia
1. Burger Cindil- China
Nyummm sekali pandang memang lazat.... (kata lawan bagi lazat okeh) 
Anak tikus yang baru dilahirkan dipercayai boleh meningkatkan stamina dan membuatkan tubuh badan lebih sihat. Dikatakan mempunyai protein yang sangat tinggi. Menurut khabar, boleh mengubati pelbagai penyakit, salah satu adalah penyakit asma. 


2. Otak Monyet Hidup-China
Otak monyet hidup dikatakan kononnya boleh mengubati masalah kekuatan seksual lelaki dan turut menambahkan stamina. Dipercayai otak yang masih hidup adalah paling mujarab. Monyet yang masih hidup akan dimasukan dalam karung dan dipukul kepala sehingga pengsan dan mesti pastikan monyet itu masih hidup. Otak yang mentah akan makan dengan menggunakan straw.

3. Ulat Rebus-Botswana
Suku kaum di pedalaman Botswana dikatakan gemar makan ulat-ulat Mapone. Hampir tiap hari dijadikan menu makanan mereka tiap hari.  Ulat yang dikumpul akan direbus dan boleh santap bersama nasi. 

4. Ulat Mulong/ Ulat Sagu- Sabah/Sarawak ( Malaysia)

Ulat Sagu datang daripada batang pokok rumbia. Dimana pokok rumbia boleh menghasilkan sagu. Itu la dikatakan ulat sagu. Dengar kata, rasanya adalah manis san boleh dimasak pelbagai masakan seperti, disalai, dibuat sup, digoreng,  atau dijadikan sate. Ada juga sesetengah orang makan ulat sagu ini hidup-hidup. 

5. Beronok- Langkawi, Kedah (Malaysia)

Beronok adalah sejenih hidupan laut seperti gamat hidup dikawasan pantai. Beronok dimakan mentah iaitu dijadikan sebagai kerabu dan merupakan makanan eksotik komuniti Melayu di Langkawi, Kadah.

6. Telur Itik yang mengandungi janin- Filipina
Telur itik yang mencapai 2 minggu dan berubah menjanin akan dimasak atau direbus dijadikan santapan bersama dengan sos atau kicap. Dipercayai mempunyai kandungan protein yang tinggi.

7.Sperma Ikan Cod - Negara Asia Timur

Otak ikan cod ini turut salah satu makanan khas disediakan di hotel-hotel berbintang dan restoran mewah di bandar dengan harga yang mahal.

8. Steak Daging Buaya- Singapura
Kebanyakan anak buaya dihadikan daging steak buaya. Daging terutama bahagian paha tangan dan kaki. Hanya restoran tertentu sahaja menyajikan makanan eksotik ini.

9. Bola Mata Ikan Tuna-Jepun
Bola mata iklan tuna dimakan mentah atau dimasak akan disediakan pada masa lapang . Dipercayai boleh meningkatkan stamina. Ia lebih kurang seperti minuman isotonik

10. Belalang Goreng Beras-Bachok, Kelantan (Malaysia)
Menambah lazat belalang, boleh tambah santan ketika mengoreng. Turut boleh mengunakan serbuk dan daun kari untuk lebihkan perisa. 

Walau apapun makanan kita makan, itu lah keunikan. Tidak kira jijik atau tidak..
Yang sedap kita makan. Yang tidak sedap dikataan konon baik untuk badan. Terpulang pada masing-masing.. nak try boleh jer try.. Tapi jangan lupa bagitau feedback ya.. Sebab xpernah rasa semua makanan eksotik .. heheh.. Bye..

               says.com



0 ulasan:

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.