Kenapa Saya Bukan Aku?

10/04/2015 09:02:00 PG Unknown 0 Comments


Saya, Aku, Kau, Engkau, Ko, Awak,

Bangun pagi tetiba terfikir soalan pertama, kenapa "saya" bukan "aku" eh?

Sama maksud tapi berbeza dari segi dialek dan penggunaan

Dah lama sa terfikir, tapi sa rasa perkataan "Saya" lebih sesuai, Di Sabah pun sama juga, ada sesetengah daerah atau kawasan guna perkataan "AKU"

Bukan ja semananjung guna perkataan AKU, tapi selalunya orang yang pandai dalam penulisan cerpen lebih pada penggunaan "AKU" setuju tak?

Ada sesetengah orang mengatakan perkataan "AKU" kasar cikit, Tapi bagi sa, Tak kesah pun, asal paham,

Begitu indahnya bahasa kita. Huhu

Tapi kadang2 pun sa guna juga perkataan Aku.

Jadi ada pepatah yang selalu keluar di siaran TV "Bahasa Jiwa Bangsa"



0 ulasan:

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.