Rasional sebalik GST

2/15/2015 01:23:00 PTG Unknown 6 Comments


Apa itu GST? sa rasa tidak perlu jelaskan. Tapi apa rasionalnya bagi laksanankan GST?

Anda wajib ambil tahu.

Sebenarnya GST bagaimana diwujudkan?
Orang pertama yang memperkenalkan GST adalah :
Wilhelm von siemens

Negara pertama yang berjaya mengadaptasi system GST adalah negara Perancis pada tahun 1954. Malaysia mengeluarkan idea untuk menggunakan GST adalah pada tahun 1988. Pada tahun 2009 adalah pertama kalinya dikemukakan dalam parliament.

Setakat ini terdapat 160 negara telah menggunakan sistem GST.

Antara sebab dan rasional sebalik GST adalah:

#1 Memperkukuhkan persaingan antarabangsa. 
Singapura memperkenalkan sistem GST pada 1 April 1994. Dengan menggunakan GST, ia mampu menampung kerugian daripada pengurangkan cukai pendapatan. Maka kadar cukai pendapatan syarikat akan dikurangkan begitu juga dengan cukai pendapatan individu.


#2 Memberi sumber pendapatan yang stabil daripada hasil cukai yang lain. 
Jika mengikut statistic negara Singapura, jumlah cukai dikumpul daripada hasil GST pada tahun 2013 adalah 22.89%, ia meningkat sebanyak 5% berbanding pada tahun 2012.


#3 SST (Sales & Service tax) sistem yang digunakan mempunyai masalah.
Masalah yang dikatakan adalah dimana ia memberi beban kepada pengguna atas sebab  Double Taxation (cukai dua kali) dikenakan Sales Tax : 6%, Service Tax : 10%. Dengan mengunakan GST, pengguna akan lebih memahami sama ada barangan yang dibeli dikenakan cukai atau tidak dengan jumlah yang dibayar.


#4 Hanya 2.2 million iaitu 17% pekerja bayar cukai pendapatan daripada 12 million pekerja. 
Ia mengalihkan beban cukai daripada cukai lansung kepada cukai tidak langsung. Malaysia perlu mengurangkan kadar jumlah yang bergantung daripada cukai dikutip dariupada cukai pendapatan.Ini akan mengurangkan kadar cukai pendapatan daripada 26% kepada 25% dan cukai korporat dari 25% hingga 24%.

Sumber :
(PDF) : Singapore's GST ' Rationale & Prospect
(PDF) : Indirect Tax-GST 
(PDF) : GST in Malaysia

malaysiantoday.com

siemens.com




Entry seterunya impak yang akan diberi dalam GST.. So stay tune..

6 ulasan:

  1. Kalau ada sumber rujukan dalam entri ni .. bagus utk student

    BalasPadam
  2. Terima kasih atas cadangan, dh letak sumber entry ni..

    BalasPadam
  3. Sales Tax 6% + Services Tax 10% = 16%. GST= 6% je. Mana lagi untungkan kerajaan? US masih amalkan SST tanpa masalah tapi Indon dan Thai dah lama amalkan GST masih banyak masalah, kenapa? Jawapannya adalah KORUPSI, pendapatan negara hilang entah kemana- mana. Berapa banyak sistem yang ditambah baik selagi ada manusia yang tidak berintergriti maka masalah tetap akan timbul.

    BalasPadam
  4. Faizal amin: yup, betul.. intergriti yg tinggi bukan seorang dua sahaja, tapi semua kena sama2 bg kerjasama. Korupsi tetap ada kalo tidak terapkan intergriti..

    BalasPadam
  5. awak di tag.. Jemput join http://primrosebunga.blogspot.com/2015/02/iphone-5s-giveaway-by-syafiqspecki.html

    BalasPadam
  6. kalau free baca lah and follow la blog saya nnti superbchombi.blogspot.com

    BalasPadam

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.