Kidal Itu Pelik?

12/10/2014 01:34:00 PTG Unknown 5 Comments

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!
Saya tahu majority guna tangan kanan tulis dan buat kerja dan sebagainya.. Orang panggil normal la kn?

Tapi kalau kidal seperti saya ni macam mana pulak?

Research punya research rupanya ada  8 Fakta orang kidal.


1. Mempunyai tinggi risiko dalam "Psychosis"
Menurut beberapa kajian telah dibuat, ia merujuk kepada keadaan minda yang luar biasa dan ia juga salah satu istilah dipanggil "Generik psikatri" dan sering digambarkan dengan "Kehilangan hubungan dengan Realiti". Selain tu, orang yang kidal juga cenderung kepada masalah kemurungan atau dipanggil "Mood Disorder" 


2. Mampu menentukan KESIHATAN anda
Kajian yang dibuat terhadap 1.4 million peserta didapati bahawa kidal mempunyai kadar rendah bagi arthritis dan ulser.

3. Dengar ucapan berbeza
Kajian dari Georgetown University Medical Centre mendapati bahawa, hemisfera kiri dan kanan otak khususnya berbeza bunyi yang didengari- hemisfera kiri kawal tangan kanan akan berubah bunyi dengan pantas seperti konsonan, manakala bagi hemisfera kanan yang mengawal tangan kiri akan perlahan-lahan tukar bunyi seperti suku kata atau intonasi.

4. Mempunyai sifat KESENIAN
Terdapat bukti yang menyatakan orang kidal mempunyai jiwa seni. Mereka turut mempunyai pemikiran yang berbeza  dan  kreatif dalam mengemukakan idea. Maka, mereka lebih cenderung kepada kerjaya dalam bidang seni seperti muzik, sukan dan teknologi maklumat.

5. Obama juga Kidal
Terkejut? saya pun sama. President Obama dan juga ahli politik di Amerika Syarikat lain seperti Bill Clinton, George H.W.Bush juga turut sama

6. Penakut
Orang kidal lebih cenderung dengan perasaan takut daripada orang yang tangan kanan. Ini adalah menurut kajian yang dibuat pada persidangan tahunan Persatuan Psikologi British. Dimana lebih menunjukkan simptom " Post -Traumatic Stress Disorder".

7. Cepat MARAH
Terdapat dalam jurnal iaitu " The Journal of Nervous and  Mental Disease" mengatakan bahawa orang kidal mempunyai negatif emosi. Berbanding dengan tangan kanan, orang yang tangan kidal peserta dalam kajian tersebut menunjukan ketidakseimbangan diantara kiri dan kanan hemisfera apabila memprocess "Mood"
8. Mudah rasa MALU
Ujian untuk mengukur tingkah laku gerak hati terhadap peserta telah dibuat oleh saintis menunjukkan bahawa mereka setuju dengan kenyataan " Saya risau membuat kesilapan" 

So, secara jujur, saya memang kidal, guna mouse pun tangan kiri. Ambik sudu makan, dan tulis.. Huhu.. So muscle tangan kiri lagi kuat dari muscle tangan kanan. Huhu.. 

ShaShinKi.com - Malaysia's Online Camera Shop!

5 ulasan:

  1. cik iman guna tangan kanan tapi adik tangan kiri. mcm ada kriteria dia je ekeke

    BalasPadam
  2. Good info sis.. Mana la tau dapat anak kidal lepas ni..leh amik precautions
    Jom Dapatkan BP set Free Blog Giveaway Contest

    BalasPadam
  3. Takde yg kidal pun dalam keluarga

    BalasPadam
  4. Syaza : tidak terlambat untuk mengetahui..
    Cik Iman : Huhu.. mcm sa juga, sa tgn kiri, adik bongsu tangan kanan.

    Asma: Ya betul, kena ajar betul2

    Nafisa: Bagus xda kidal, huhu..

    BalasPadam

Segala post adalah hak milik Saya Winnie. Sila comment yang bagus-bagus. Jangan memaki hamun. Datang nak baca, dipersilakan, jika xsuka baca sila golek balik ke tempat asal anda. Kerjasama anda amat dihargai. Terima Kasih.